dinsdag 8 oktober 2013

‘Groeiende interesse spoor in innovatie met PLC’

De komende jaren verwacht het in Vianen gevestigde Pilz Nederland een stevige marktpositie te veroveren in het railsegment. En  dit gaat ook lukken . Immers, Pilz is in Zwitserland, het land met het meeste aantal meters spoor per vierkante kilometer en de hoogste punctualiteit, al een speler van belang met de meest innovatieve technieken. Volgens Jan van der Heide, accountmanager Railway, zijn de eerste signalen vanuit de markt positief. “ De railsector wordt  door de economische tegenwind geconfronteerd met bezuinigingen en dus gaat men nu meer dan ooit op zoek naar innovatieve producten die zullen leiden tot lagere kosten en meer efficiency. Precies dáár ligt voor ons de kans.” 

Van der Heide doelt onder andere op de PSS 4000-R, een speciale op PLC-basis gedreven module voor de treinsector. “Tot nu toe werden bij veiligheidsoplossingen in de treinsector hoofdzakelijk fabrikantspecifieke speciale techniek toegepast,” vertelt hij. “Met de nieuwe PSS 4000-modulen – met vanzelfsprekend de goedkeuring conform de CENELEC-richtlijnen – is er nu een alternatief beschikbaar. De modulen met de R in de type-aanduiding (Railway) hebben een robuuste constructie en voldoen aan de verhoogde eisen van de treinsector. Andere voordelen zijn de intuïtieve programmering met gestandaardiseerde EN/IEC 611131-3 editors. Ook vindt de communicatie plaats op basis van ethernet.”

Volgens van der Heide is er voor de railsector in Nederland een groeiende noodzaak om de PLC meer te omarmen. “Ik vind het overigens lastig inschatten waarom Nederland lang heeft vastgehouden aan oude en bewezen technieken. Maar men ziet nu tochin  dat er vooral vanuit onderhouds- en veiligheidsargumenten kansen liggen  binnen PLC. Het bewustzijn in de markt van onze innoverende en bewezen kracht komt langzaam op gang. Ik denk dat ik in de voorbereiding op onze marktambities intussen al met de helft van de markt gesproken heb en ik zie overduidelijk de beweging in interesse.”


Van der Heide vertelt dat Pilz intussen ook lid is geworden van het Railforum en de IRSE. “We willen overal graag laten zien hoe succesvol we zijn in treinenland Zwitserland en op welke wijze wij die expertise naar Nederland kunnen vertalen.”   

Bron: Grond/Weg/Waterbouw nr. 9 2013    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten