De komende jaren verwacht het in Vianen gevestigde Pilz Nederland een
stevige marktpositie te veroveren in het railsegment. En dit gaat ook lukken . Immers, Pilz is in
Zwitserland, het land met het meeste aantal meters spoor per vierkante
kilometer en de hoogste punctualiteit, al een speler van belang met de meest
innovatieve technieken. Volgens Jan van der Heide, accountmanager Railway, zijn
de eerste signalen vanuit de markt positief. “ De railsector wordt door de economische tegenwind geconfronteerd
met bezuinigingen en dus gaat men nu meer dan ooit op zoek naar innovatieve
producten die zullen leiden tot lagere kosten en meer efficiency. Precies dáár
ligt voor ons de kans.”
Van der Heide doelt onder andere op de PSS 4000-R, een speciale op
PLC-basis gedreven module voor de treinsector. “Tot nu toe werden bij
veiligheidsoplossingen in de treinsector hoofdzakelijk fabrikantspecifieke
speciale techniek toegepast,” vertelt hij. “Met de nieuwe PSS 4000-modulen –
met vanzelfsprekend de goedkeuring conform de CENELEC-richtlijnen – is er nu
een alternatief beschikbaar. De modulen met de R in de type-aanduiding
(Railway) hebben een robuuste constructie en voldoen aan de verhoogde eisen van
de treinsector. Andere voordelen zijn de intuïtieve programmering met gestandaardiseerde
EN/IEC 611131-3 editors. Ook vindt de communicatie plaats op basis van
ethernet.”
Volgens van der Heide is er voor de railsector in Nederland een groeiende
noodzaak om de PLC meer te omarmen. “Ik vind het overigens lastig inschatten
waarom Nederland lang heeft vastgehouden aan oude en bewezen technieken. Maar
men ziet nu tochin dat er vooral vanuit
onderhouds- en veiligheidsargumenten kansen liggen binnen PLC. Het bewustzijn in de markt van
onze innoverende en bewezen kracht komt langzaam op gang. Ik denk dat ik in de
voorbereiding op onze marktambities intussen al met de helft van de markt
gesproken heb en ik zie overduidelijk de beweging in interesse.”
Van der Heide vertelt dat Pilz intussen ook lid is geworden van het
Railforum en de IRSE. “We willen overal graag laten zien hoe succesvol we zijn
in treinenland Zwitserland en op welke wijze wij die expertise naar Nederland
kunnen vertalen.”
Bron: Grond/Weg/Waterbouw nr. 9 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten