Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1 ?
Bij beweegbare bruggen komt ruim meer
techniek kijken dan alleen de aandrijving om het brugdek te verplaatsen.
Sterker nog: de systemen die de veiligheid van alle betrokkenen moeten
waarborgen vormen een complex geheel. Daarbij gaat het om verkeerssystemen voor
zowel weg- als watergebruikers maar ook systemen die voortdurend controleren of
alles goed verloopt en in werking treden wanneer het ‘mis’ gaat. Vooral het
ontwerp van het laatste vraagt om kennis en expertise om alle mogelijke
risico’s te minimaliseren en in elk geval te beheersen.
Het ontwerp voor deze
veiligheidssystemen berustte tot voor kort op de norm NEN 6787[1]. Deze norm bevat ‘eisen en
aanbevelingen met betrekking tot het ontwerp van beweegbare bruggen om te komen
tot veiligheid van personen en eigendommen over de hele levensduur van de brug’.
Omdat deze norm uit 2003 stamt, zal binnenkort een nieuwe norm verschijnen
waarin alle nieuwe technische mogelijkheden zijn inbegrepen. De ontwikkelingen
op het vlak van sensoren, (veiligheids)PLC’s, camerasystemen en data-analyse-
en verwerking hebben immers niet stilgestaan. Bovendien is in de nieuwe norm
ook de huidige kijk op machineveiligheid meegenomen én wordt rekening gehouden
met de ‘menselijke factoren’. In een tweede deel wordt het veilig ontwerpen van
sluizen behandeld.
What’s new?
De nieuwe norm is flink uitgebreid met
beheersmaatregelen voor veel voorkomende risico’s. Zo worden er meer aanvullende
eisen gesteld aan de plaatsing en raakvlakken van afsluitbomen,
toegangsmiddelen zoals looppaden, trappen, vluchtroutes en valbeveiliging. Daarnaast
zijn aanbevelingen opgenomen over maatregelen die beschermen tegen mechanische
en elektrische gevaren. Zo worden technische ruimtes bijvoorbeeld ingedeeld in
zones die ieder hun specifieke eisen kennen.
Naast deze extra fysieke eisen sluit
de nieuwe norm beter aan op andere geldende normen zoals de NEN-EN-ISO 12100-1
en 2, NEN-EN-ISO13849-1 (PL) en NEN-EN-IEC 62061 (SIL). Zo wordt er veel
aandacht geschonken aan de besturing van de brug en dan vooral de
veiligheidsfuncties. Voor de meest essentiële veiligheidsfuncties de minimale
betrouwbaarheidsniveaus opgenomen en wordt beschreven hoe zij zijn te bepalen.
Tevens sluit de bruggennorm beter aan op de herziene 6786-1[2]. Concreet betekent dit dat
de eisen (aan de vaak onderschatte veiligheidsfunctie) van remmen en vasthoudinrichtingen
beter zijn vastgelegd.
Last but not least gaat de nieuwe
bruggennorm expliciet op de menselijke factoren. Niet alleen ten aanzien van de
bediening maar ook met betrekking tot de veiligheidssystemen die interacteren
met weg- en watergebruikers. Hoe zorg je ervoor dat deze interactie op de
gewenste wijze verloopt en niet – bewust of onbewust – wordt gesaboteerd?
Kortom: De norm is een nieuw,
praktisch handvat voor bruggenontwerpers, -bouwers en beheerders of inspecteurs
en zal verschijnen na de uitgebreide review- en correctiefase.
Meer informatie: Pilz.nl
Meer informatie over onze bruggen
cursus? https://opleidingen.pilz.nl/trainingen/branche-specifieke-trainingen/veiligheid-van-beweegbare-bruggen/
Of
bel met Pilz 0347 - 320 477
Geen opmerkingen:
Een reactie posten