PLC-besturingen:
nieuwe perspectieven voor elektronische spoorwegsystemen
Geheugenprogrammeerbare
besturingen (PLC's), die in de industrie bijvoorbeeld voor de machinebouw
worden gebruikt, vormen een veilig en toekomstbestendig platform
voor besturingstaken ter vervanging van relaisgroepen. PLC's worden dankzij de
grootschalige toepassing in de industrie en het gebruik van gestandaardiseerde
industriële componenten gekenmerkt door lage aanschafkosten.
Bij de modernisering zijn vooral de
koppelingen tussen oude en nieuwe techniek een grote uitdaging. De technische trend, ten aanzien van
netwerkvorming en integratie, decentralisatie, gegevensregistratie en
-verwerking en op basis daarvan de servicegerichtheid, wordt tegenwoordig
aangeduid als Industrie 4.0 en vormt de basis voor veel nieuwe mogelijkheden,
ook in de spoorwegsector.
Het automatiseringssysteem PSS 4000
Pilz uit Ostfildern bij Stuttgart biedt
met het automatiseringssysteem PSS 4000-R een geschikte oplossing voor de
veilige automatisering en digitalisering in de spoorwegsector. PSS 4000-R maakt
een consequente verdeling van besturingsfuncties mogelijk, ook met het
RaSTA-protocol, en kan via de centrale engineeringtool PAS4000 worden geconfigureerd
en geprogrammeerd. De onderlinge koppeling van meerdere besturingen vergroot
het aantal toepassingsmogelijkheden en wordt met de webgebaseerde
visualiseringssoftware PASvisu visueel weergegeven – de gebruiker houdt zo ook
volledig zicht op verdeelde of vertakte architecturen.
Het opbouwen op de voor spoorwegen
goedgekeurde PSS 4000-R van Pilz biedt voor de spoorwegtechniek het voordeel
dat de ontwikkelingstijd en -kosten in vergelijking met een compleet nieuw
ontwikkelde spoorbesturing flink kunnen worden gereduceerd.
Pilz
heeft het automatiseringssysteem PSS 4000 in zijn basisfunctie volgens EN 61508
voor toepassingen in de industriële automatisering ontwikkeld. Voor de
bijzondere eisen in het spoorwegverkeer heeft Pilz speciale modulen met -R
('Railway') in de typeaanduiding ontwikkeld. Deze modulen zijn bestand tegen
elektromagnetische storingen, extreme temperaturen en mechanische belastingen,
die bij spoorwegen vaak voorkomen. Als hardwarecomponenten
staan behalve de veilige PLC-besturingen ook I/O-apparaten en verschillende
I/O-modulen voor safety- en standaardtoepassingen ter beschikking.
De -R-modulen van PSS
4000 zijn CENELEC-goedgekeurd volgens EN 50126, EN 50128 en EN 50129 en
voldoen voor spoorvoertuigen aan de eisen volgens EN 50155 en EN 45545. PSS
4000-R bevat de spoorwegspecifieke veiligheidsgoedkeuringen al als
producteigenschap en kan in de totale toepassing tot SIL 4 worden gebruikt.
Hiervoor zijn speciale architectuurmodellen met bijbehorende documenten
gemaakt, die Pilz graag aan u ter beschikking stelt.
Dit
eenvoudige modulaire systeem met goedgekeurde componenten voor het uitvoeren
van veilige besturingstaken biedt voordelen bij de goedkeuring van algemene of
specifieke toepassingen, inclusief het leveren van het bewijs van veiligheid,
en zorgt er zo voor dat deskundigen en goedkeuringsinstanties aanzienlijk
minder tijd kwijt zijn aan het leveren van bewijs.
Voor het configureren en parametreren
van een veiligheidstoepassing en de overdracht ervan naar de besturing is het
softwareplatform PAS4000 beschikbaar. Hiermee wordt een applicatieprogramma op
veiligheidsrelevante wijze gemaakt en bewerkt. Softwarecomponenten zijn de IEC
61131-3-editors en een speciale bouwsteeneditor PASmulti.
Voor
de toepassing in de spoorwegtechniek betekent dit een groot voordeel bij de
engineering: de gebruiker hoeft het door hem geselecteerde architectuurmodel
enkel aan de ingangszijde met specifieke sensoren, bijvoorbeeld assentellers,
en aan de uitgangszijde met actuatoren, bijvoorbeeld een seininstallatie, aan
te vullen. Met de architectuurmodellen worden veiligheidsrelevante
gebruiksvoorwaarden (Safety-related Application Conditions, SAC) ter
beschikking gesteld. Deze garanderen dat het complete systeem aan de kwaliteitseisen
van de veiligheidsintegriteit voldoet.
Voor het hoogste
veiligheidsintegriteitsniveau SIL 4, dat bijvoorbeeld bij sein- en
wisselbesturingen in seinhuizen is vereist, zijn de eisen aan de
onafhankelijkheid en robuustheid van de scheiding van de eenheden aanzienlijk
hoger. De generieke SIL4-architectuur voldoet hieraan door middel van twee
redundante PLC's die de toepassing besturen. Pilz heeft samen met zijn
samenwerkingspartner Thales het concept van de SIL-4-toepassing opgesteld, dat
de basis van de PACB (programmeerbare aanpassing van het centrale blok) van
Thales vormt. De PACB is een product dat de relaisgroepen en het
overdrachtssysteem van een centraal blok tussen een elektronisch seinhuis en
een relaisseinhuis vervangt. Deze techniek biedt een hoge
onafhankelijkheid van de eenheden en daarmee samenhangend bestendigheid tegen
common-cause-fouten.
Het
automatiseringssysteem PSS 4000 van Pilz wordt al in de meest uiteenlopende
infrastructurele toepassingen gebruikt. Onder meer voor besturings- of
bewakingsfuncties bij spoorwegovergangen, in wisselbesturingen, in de beheer-
en veiligheidstechniek of bij de koppeling van seinposten.
Op
spoorvoertuigen kan de PSS 4000 voor de signaalbewaking van de sensoren of als
Vehicle Control Unit (VCU) worden gebruikt. Op dit moment ontstaan er nieuwe segmenten zoals ETCS, "meer automatisering in het goederenvervoer" of autonoom rijden, die door PLC-oplossingen snel zullen veranderen.
Met
moderne besturingsoplossingen kan de bestaande besturingstechniek stap voor
stap worden vervangen zonder in de complexe elektrotechnische periferie te
moeten ingrijpen.
Voor
de noodzakelijke modernisering van de sein- en besturingstechniek in het
treinverkeer worden ook besturingsoplossingen uit de industrie in aanmerking
genomen, zoals bijvoorbeeld het automatiseringssysteem PSS 4000 van Pilz.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten