Autofabrikant BMW gaat
wereldwijd PROFINET inzetten voor veiligheidsbesturingen in haar
productiefaciliteiten. Daarvoor gebruikt BMW het gedecentraliseerde I/O-systeem
PSSuniversal van Pilz. Hiervoor is in nauwe samenwerking met BMW een nieuwe
kopmodule met Profinet-aansluiting ontwikkeld. De keuze voor deze
besturingsoplossing is op technische en economisch gronden tot stand gekomen. De
eerste projecten met het gedecentraliseerde I/O systeem met Profinet vinden
plaats in de vestigingen van BMW in Regensburg, München en Leipzig.
Open systemen voor meer concurrentie
De Duitse
autofabrikanten hebben binnen de AIDA (Automatiseringsinitiatief van Duitse
Automobielfabrikanten) zelf voor Profinet als communicatieprotocol gekozen. De
AIDA wil echter ook dat er concurrentie is tussen aanbieders. Na een uitgebreid
markt- en productonderzoek heeft BMW uiteindelijk voor het nieuwe decentrale
IO-systeem gekozen. Doorslaggevend waren
naast openheid van Profinet, de economische voordelen van het systeem, de prijs
en de combinatiemogelijkheden van standaard en veilige besturingtaken.
Twee jaar intensieve
samenwerking en continue afstemming met BMW heeft geresulteerd in een gebruikersvriendelijk systeem dat voldoet
aan alle eisen.
Eenvoudig gebruik
Onderscheidend
vermogen van het nieuwe decentrale IO-systeem is het geïntegreerde
veiligheidsprincipe. Uitsluitend de kopmodule van het besturingssysteem
vertegenwoordigt de veiligheidsgerelateerde deelnemers op het netwerk. Daardoor
hoeft de gebruiker de instellingen alleen bij het centrale deel nog in te
voeren. De omslachtige instelling van subadressen is hierbij niet nodig. Op
deze wijze worden de adressen van de Profinetmaster optimaal benut. De
concentratie van de veiligheidstechniek in de kopmodule leidt niet alleen tot
een vermindering in de administratieve werkzaamheden voor het toewijzen van
adressen, maar drukt ook de kosten van de hardware.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten