Opel produceert in
Wenen/Aspern elk jaar meer dan 500.000 motoren en 750.000 transmissies.
Ongeveer 70% hiervan wordt over land en per spoor getransporteerd naar Europese
voertuigproductiefaciliteiten. De overige 30% wordt per schip naar wereldwijde
locaties van de GM Group vervoerd. De assemblages worden voor een optimale
bescherming verpakt in speciale kratten van karton geschikt voor zeetransport.
Aan het eind van het vereiste verpakkingsproces worden de transportkratten
verzegeld door een modern en volledig geautomatiseerd omwikkelsysteem. Het
werkgebied van dit systeem wordt bewaakt conform de standaarden. Opel maakt
echter geen gebruik van de gebruikelijke veiligheidshekken, -poorten of
lichtgordijnen. In plaats daarvan wordt met SafetyEYE, het eerste
camerabeveiligingssysteem ter wereld, een obstakelvrije beveiliging geboden.
General Motors, in het
kort GM, produceert al sinds 1982 transmissies en motoren in Wenen. Aan het
eind van 2012 waren er in totaal 21 miljoen transmissies met vijf en zes
versnellingen en ongeveer 12 miljoen benzinemotoren met drie en vier cilinders
in verschillende vormen en maten van de band gerold in 's werelds grootste
productiefaciliteit voor motoren en transmissies. Deze faciliteit is onderdeel
van de GM Group. Opel Vienna produceert twee motoren en vier transmissies per
minuut. De assemblages worden geleverd aan productiefaciliteiten overal ter
wereld. 80% van alle nieuwe Opel-modellen in Europa, zoals de nieuwe Opel Adam,
zijn voorzien van een aandrijfsysteem afkomstig uit Wenen/Aspern.
Alleen de allerbeste transportbescherming voldoet
Bijna een derde van de
transmissies en motoren geproduceerd in Wenen wordt voorzien van speciale
transportbescherming voor vervoer naar productiefaciliteiten van GM buiten
Europa. Meerdere assemblages worden samen verpakt in overzeese transportkratten
gemaakt van karton verstevigd met hout. Deze verpakking is schokbestendig,
slipvast en bovenal waterbestendig. “Voorheen hadden we een externe partner die
dit complexe verpakkingsproces voor ons verzorgde”, zegt Peter Czetina, Safety
Engineer bij Opel Vienna. “Nu doen we het zelf. De containers worden meteen
hier op locatie geladen. Zo hebben we niet alleen onze flexibiliteit en
uiteindelijk ook onze productiviteit weten te verhogen, maar hebben we ook de
kwaliteit van de verpakking kunnen verbeteren. Alle relevante
kwaliteitscontroles worden nu in-house uitgevoerd.” In piektijden worden er
soms wel tien containers per dag geladen. Snelheid speelt hierbij een
belangrijke rol. Voorheen was het omwikkelen van de grote transportkratten, die
bijna 2,7 vierkante meter groot zijn, een relatief tijd- en arbeidsintensief
proces dat handmatig werd uitgevoerd. Het is dan ook vanzelfsprekend dat we dit
proces wilden automatiseren. “We besloten een volledig geautomatiseerde
omwikkelmachine te gebruiken”, zegt Peter Czetina. Van tevoren werd er een
risicoanalyse uitgevoerd. Deze vormde de basis voor het bepalen van de vereiste
veiligheidsmaatregelen.
Teamwork en een optimale
werkomgeving staan hoog in het vaandel bij Opel en veiligheid voor de
medewerkers heeft de hoogste prioriteit. “Veiligheid moet echter worden
geaccepteerd door de medewerkers”, aldus Peter Czetina. Bij een veiligheidshek
bestaat bijvoorbeeld het risico dat iemand in bepaalde omstandigheden om het
hek heen loopt. Bij de nieuwe omwikkelmachine voor overzeese verpakkingen was
één ding heel duidelijk: er moesten relevante veiligheidsmaatregelen worden
getroffen om ervoor te zorgen dat geen enkele medewerker gevaar loopt tijdens
het omwikkelproces.
Er moest een efficiënte en
goedkope oplossing komen die niet alleen flexibel en compact was, maar die het
werkproces ook niet zou hinderen.
Driedimensionale veiligheid
Het camerasysteem bestaat
uit de volgende componenten: een sensorunit, een geavanceerde computer en een
programmeerbaar besturingssysteem. De sensorunit bestaat uit drie camera's en
wordt een paar meter boven de te bewaken zone geïnstalleerd, wat bij Opel de
verzendfaciliteit is. De geavanceerde computer is de analyse-unit. Deze
genereert op basis van de opgenomen data en met behulp van zeer complexe, maar
veilige algoritmen een driedimensionaal beeld. Hierdoor kunnen objecten
driedimensionaal worden geobserveerd en kan de positie van deze objecten exact
worden bepaald. De data die zo wordt verzameld, wordt vervolgens over de
geconfigureerde detectiezones gelegd. Zo kan het systeem bepalen wanneer een
persoon of object de detectiezone binnendringt. In dat geval stuurt de computer
direct relevante gegevens naar het programmeerbare besturingssysteem PSS 3000,
dat ook door Pilz is geleverd. Vervolgens wordt er via de in- en outputs een
gedefinieerde veiligheidsfunctie geactiveerd, zoals een noodstop of veilige
snelheid van het machinebesturingssysteem. Het systeem bij Opel Vienna is
volledig geïnstalleerd, geprogrammeerd en afgesteld door Pilz. Er werden in
totaal acht detectie- en waarschuwingszones ingesteld. De toegang tot deze
zones wordt bewaakt vanaf alle kanten, ook vanaf boven. Niemand kan dus
ongemerkt over de detectiezone klimmen. Het 3D-camerasysteem kan op een hoogte
van maximaal 7,5 meter worden geïnstalleerd. Hierdoor ontstaat er een
piramidevormige zone waarvan de basis ongeveer negen bij acht meter groot is
wanneer de sensorunit op de maximale hoogte wordt geïnstalleerd. Er kan een
willekeurig aantal detectiezones worden gedefinieerd en er kunnen diverse
veiligheidsfuncties worden toegewezen binnen deze piramide. Bij Opel zijn de
vier buitenste zones ingesteld als waarschuwingszones. Indien een operator een
van deze zones betreedt, is er een duidelijk waarschuwingssignaal hoorbaar en
wordt er tevens een visuele waarschuwing getoond. De machine schakelt pas volledig
uit wanneer na een waarschuwingszone ook een van de vier daadwerkelijke
detectiezones wordt betreden. Voor een betrouwbare werking van het
camerasysteem is een lichtsterkte van slechts 150 lux nodig.
Veilig en productief
Dit camerasysteem verhoogt
de veiligheid en productiviteit van de fabriek doordat er niet langer een
veiligheidspoort hoeft te worden geopend wanneer de rol moet worden vervangen.
Ook kunnen eventuele problemen tijdens het verpakkingsproces sneller wordt
verholpen. Het camerasysteem vereist slechts weinig onderhoud.
Daarnaast hoeft de
daadwerkelijke productiecyclus niet te worden verstoord, wat een hogere
productiviteit tot gevolg heeft: De verpakkingskratten die moeten worden
omwikkeld, worden door middel van inlooprollen door de ingang voor de
transportband gevoerd. SafetyEYE detecteert de objecten als kratten en laat ze
door zonder dat het proces hoeft te worden stilgelegd.
Opel Vienna is zeer
tevreden over SafetyEYE en de voordelen van dit systeem. Ook het hoofdkantoor
van Opel in het Duitse Rüsselsheim overweegt over te stappen op dit
beveiligingssysteem.
Hallo, uw web-blog en het artikel is erg mooi en goed geïnformeerde post voor dank. Kan ook worden voorstellen voor
BeantwoordenVerwijderenEen van de belangrijkste aspecten van de Camerasysteem installatie van het is waar je plaatst de cameralens.
Camerasysteem
Dank je