zondag 1 maart 2009

Hoe verkeer over water veilig gemanaged kan worden. Meer aandacht voor veiligheid

Als aanbieder van veilige automatiseringssystemen zien wij dat veiligheid een steeds belangrijker onderwerp wordt, ook bij het managen van verkeer over water. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft enige jaren geleden de Nota Mobiliteit uitgebracht. Hierin staan verbeteringen voor de afhandeling van het verkeer over water. Verkeersmanagement lijkt daarbij het toverwoord, maar de consequenties zijn niet voor iedereen altijd even duidelijk.
De beheerders van bruggen en sluizen binnen de centrale en decentrale overheid, die in de praktijk als eerste met de verantwoordelijkheid worden geconfronteerd, willen daarom duidelijk weten wat de gevaren zijn die zij zullen tegenkomen.

Wetgeving en normen
Beweegbare bruggen en sluizen zijn installaties die vallen binnen het toepassingsgebied van de Arbowet en de Machinerichtlijn. Zowel bestaande als nieuwe installaties moeten voldoen aan de eisen van de Arbowet. Nieuwe machines en machinedelen (bouwjaar vanaf 1995) moeten voldoen aan de Machinerichtlijn. Om aan de eisen van de richtlijn te voldoen, kan gebruik gemaakt worden van normen die hieraan een nadere invulling geven.
Naast een goede doorstroming van het verkeer zoekt de overheid ook naar verbetering van de efficiëntie bij de bediening van kunstwerken. Bestaande kunstwerken worden steeds vaker op afstand bediend. Bedieningscentrales nemen de taken van lokale posten over. Deze verandering stelt hogere eisen aan het bedienend personeel. Daarnaast wordt de infrastructuur steeds complexer, waardoor het risico op menselijke fouten toeneemt.
Door de veranderingen in de bedrijfsvoering en zwaardere gebruikseisen, ontstaat er onzekerheid op operationeel niveau, zoals bij de beheerders van bruggen en sluizen. Welke gevaren zijn er, wat zijn de eisen, hoe kan ik er aan voldoen en wie neemt de verantwoordelijkheid?

Specifieke kennis
Om de verantwoordelijkheid voor installaties te kunnen dragen en veiligheid te kunnen realiseren is specifieke kennis nodig over:

  • het opstellen van specificaties
  • borgen van veiligheid
  • op afstand bediende kunstwerken
  • toepassen van camera's
  • besturingstechnische veiligheid
Projectaanpak
Beheerders van bruggen zijn verplicht een gestructureerde beoordeling uit te voeren. Alleen zo kan men de verschillende nationale en internationale normen en geldende wetgeving naleven. Een deskundig uitgevoerde risicoanalyse is dan ook het beste uitgangspunt voor het definiëren van veiligheidsmaatregelen die eventuele schade zo veel mogelijk kunnen voorkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten