Automatiseringssysteem PSS 4000 rijdt als veiligheidsinterface mee op op afstand bestuurde locomotieven
Het radiografische besturingssysteem LocControl100 van de spoorwegtechniekspecialist
Schweizer Electronic AG verzendt besturingscommando's vanaf een mobiel
bedieningspaneel draadloos en veilig naar een locomotief. In combinatie met het op de TRAXX AC Last
Mile-locomotief van Bombardier Transportation geïnstalleerde
automatiseringssysteem PSS 4000 van Pilz kunnen met dit besturingsplatform
bijzondere extra functies exact naar wens van de klant veilig en flexibel
worden gerealiseerd. Het volgens SIL3 gecertificeerde radiografische
besturingssysteem maakt daarmee het geautomatiseerde spoorwegverkeer flexibeler
en productiever zonder compromissen ten aanzien van de veiligheid te moeten
sluiten.
Goederenstation Muttenz in de buurt van
Basel in de vroege avond: op een van de grootste goederenstations
van Europa rangeert een elektrische locomotief heen en weer tussen parallel
lopende sporen. Ze verzamelt volgens een onzichtbaar plan sets van
verschillende goederenwagons en stelt daarmee op een formeerspoor langzaam maar
zeker een gemengde goederentrein met meer dan 70 wagons samen. De dagelijkse
gang van zaken op een rangeerstation. Maar deze locomotief
is geen klassieke rangeerlocomotief, maar een lijnlocomotief van het type TRAXX
AC Last Mile, gebouwd door Bombardier. Als je beter kijkt, zie je bovendien dat de
cabine van de locomotief onbemand is.
Veilig
radiografisch rangeren tot duizend meter
Tussen de sporen staat een rangeerder die het gebeuren
aandachtig volgt. Zijn handen hebben voortdurend contact met schakelaars,
knoppen en de joystick van een geel bedieningspaneel dat om zijn nek hangt. Met
dit radiografische besturingssysteem, dat door het bedrijf Schweizer Electronic
speciaal voor het spoorwegverkeer is ontwikkeld, beweegt de rangeerder de
locomotief vooruit en achteruit, remt en versnelt hij de locomotief en geeft
hij indien nodig optische of akoestische signalen af.
Met het bedieningspaneel in handtasformaat kunnen, bij een passende voorziening
aan de locomotief-/ontvangerzijde en na identificatie via een RFID-sleutel,
locomotieven tot een afstand van 1.000 meter worden verplaatst. Dankzij
frequenties die tijdens het gebruik kunnen worden gekozen, is dit voor
verschillende landen met dezelfde uitrusting realiseerbaar. Typische
toepassingsgebieden zijn het rangeren, het heuvelen en de overgang.
Dat hier voor het eerst een lijnlocomotief met dit
radiografische besturingssysteem is uitgerust, heeft te maken met het feit dat
ook de spoorwegondernemingen steeds vaker voor flexibele en efficiënte rangeer-
en logistieke concepten kiezen. Een dergelijk uitgeruste lijnlocomotief kan in
elk geval voor een deel het splitsen van een trein voor haar rekening nemen of
een goederentrein samenstellen. Dit bespaart of vermindert het gebruik van
rangeerlocomotieven die speciaal hiervoor worden ingezet.
Deskundigheid
op het gebied van spoorwegtechniek
Schweizer Electronic,
dat zijn hoofdkantoor in Reiden (Zwitserland) heeft, heeft de afgelopen jaren
met deskundigheid en knowhow een reputatie op en langs het spoor in Europa en
overzee opgebouwd. Het bedrijf met 150 medewerkers legt de focus op innovatieve
oplossingen voor de beveiliging van bouwplaatsen en spoorwegovergangen en op
radiografische besturingssystemen voor goederenlocomotieven. “Toen Bombardier
bij ons informeerde naar een krachtig radiografisch besturingssysteem voor
locomotieven, dachten we in eerste instantie aan een al ontwikkelde
standaardoplossing“, herinnert Thomas Koch, productmanager draadloze systemen
bij Schweizer Electronic, zich. Bombardier speelt wereldwijd een leidende rol
bij de ontwikkeling van moderne spoorwegtechnologieën en -voertuigen. Dit
Canadese vliegtuig- en spoorwegconcern beschikt in Duitsland over meerdere
productielocaties met ongeveer 8.000 medewerkers.
Het met Schweizer Electronic opgestarte
project werd in de concretiseringsfase al snel ingewikkelder: het realiseren
van de extra functies buiten de normale functies van een radiografisch
besturingssysteem stelde hoge eisen aan alle betrokkenen. “We moesten nagaan
hoe we de gewenste extra prestatie- en veiligheidskenmerken elektro- en besturingstechnisch
het meest efficiënt konden realiseren. We hebben daarbij meerdere varianten
getest, die ons echter te duur, te weinig flexibel of niet geschikt voor de
toekomst leken“, zegt Thomas Koch.
Interface
tussen ontvanger en locomotiefbesturing
De Zwitserse spoorwegexperts hadden al in de jaren ervoor met Pilz samengewerkt. Dit bedrijf heeft sinds 1996 een vestiging in Zwitserland. Het was bekend dat Pilz als aanbieder van veilige automatiseringsoplossingen over ervaring in de spoorwegsector beschikt. Schweizer Electronic haalde het bedrijf erbij om een sterk applicatieprogramma op te stellen.
De Zwitserse spoorwegexperts hadden al in de jaren ervoor met Pilz samengewerkt. Dit bedrijf heeft sinds 1996 een vestiging in Zwitserland. Het was bekend dat Pilz als aanbieder van veilige automatiseringsoplossingen over ervaring in de spoorwegsector beschikt. Schweizer Electronic haalde het bedrijf erbij om een sterk applicatieprogramma op te stellen.
“Om
de door Bombardier gewenste extra functies te realiseren en uiteindelijk
goedkeuring te kunnen krijgen, was er ook een ander orgaan nodig dat de signalen
naar de locomotief uit de extra functies afstemt met de statusgegevens van de
machine, op plausibiliteit en consistentie controleert en vervolgens de
locomotiefbesturing toestemming geeft om de gewenste actie te starten“, zegt Bernd Maier van de afdeling Customer Support bij Pilz. Een opgave die het automatiseringssysteem
PSS 4000 als interface tussen ontvanger en locomotiefbesturing betrouwbaar
uitvoert.
Automatisering goes spoorwegtechniek
Pilz heeft
het industrieel beproefde automatiseringssysteem PSS 4000 in
zijn basisfunctie volgens EN 61508 voor toepassingen in de industriële
automatisering ontwikkeld. Voor de bijzondere eisen in het spoorwegverkeer
heeft het automatiseringsbedrijf speciale modulen met -R ('Railway') in de
typeaanduiding gecreëerd. Deze modulen zijn bestand tegen elektromagnetische
storingen, extreme temperaturen en mechanische belastingen, die bij spoorwegen
vaak voorkomen. De -R-modulen in het
automatiseringssysteem PSS 4000 zijn CENELEC-goedgekeurd volgens EN 50126,
EN 50128, EN 50129 en EN 50155. Het
automatiseringssysteem voldoet in de totale toepassing aan SIL 4.
De -R-modulen zijn zodoende geschikt voor
verschillende toepassingen in de spoorwegsector: zo kunnen niet alleen
tractievoertuigen en spoorbouwmachines, maar ook signalen bestuurd en bewaakt
worden. Het systeem heeft zijn prestatievermogen in het verleden ook bij
kabelbanen, havenkranen en sluizen aangetoond. Tegelijkertijd is het
automatiseringssysteem PSS 4000 ook geschikt voor gebruik in de beheer- en
veiligheidstechniek of bij de koppeling van seinposten.
Veiligheid van één leverancier
Als de locomotief rijdt, bewaakt PSS 4000 de voorgeschreven rijsnelheid. Bij een
ongecontroleerde versnelling activeert het systeem een noodstop. Hoewel ook in
de schakelkast van een locomotief normaal gesproken ruimtegebrek bestaat, is
PSS 4000 met een kopmodule, 13 ingangsmodulen, 5 relaismodulen en 6
halfgeleideruitgangsmodulen relatief compact en ruimtebesparend. In totaal
heeft het systeem dus 52 ingangen en 34 uitgangen (10 relaisuitgangen en 24
halfgeleideruitgangen). Net als de industriële variant biedt ook PSS 4000 de
voordelen van een decentrale besturingsstructuur – zonder de complexiteit die
normaal gesproken daarmee samenhangt.
Pilz heeft als dienstverlener en
leverancier meegewerkt aan de software-architectuur, het ontwerp van de
componenten, de implementatie, de testspecificaties en de noodzakelijke testen.
“Bij dit project was er behalve voor besturingstaken en programmering speciale
aandacht voor validering en documentatie. Beide zijn absoluut noodzakelijk voor
een goedkeuring. Hier heeft Pilz in nauwe samenwerking met ons bedrijf
aangetoond dat het deskundig is en teamspirit heeft“, stelt Thomas Koch vast.
Het
automatiseringssysteem PSS 4000 van Pilz bewijst op verschillende
locomotieven en in diverse spoorwegsystemen zijn veelzijdigheid. “Wij vinden
het fijn dat ook spoorwegmaatschappijen in andere landen hun besturings- en
bewakingsprocessen moeten optimaliseren. Door de in veel landen absolute
noodzaak tot modernisering van de spoorweginfrastructuur zou de vraag naar een
standaard inzetbare, TÜV-gekeurde, voordelige en EBA-goedgekeurde oplossing nog
kunnen stijgen“, benadrukt Bernd Maier. Het flexibele automatiseringssysteem
PSS 4000 van Pilz is veelzijdig genoeg om complexe taken op het gebied van
spoorwegtechniek uit te voeren.
Aantal
tekens: 8.356
Afbeeldingen:
Foto
1: (Pilz GmbH & Co. KG)
Voor de bijzondere eisen in het spoorwegverkeer staan in het
automatiseringssysteem PSS 4000 speciale modulen met -R ('Railway') in de
typeaanduiding ter beschikking. Ze zijn
CENELEC-goedgekeurd.
Foto
2: Zender LocControl100 RS -
Comfortabele en veilige bediening (Morten
Rasmussen/Bombardier)
Het radiografische besturingssysteem
LocControl100 van de spoorwegtechniekspecialist Schweizer Electronic AG
verzendt besturingscommando's vanaf een mobiel bedieningspaneel draadloos en
veilig naar een locomotief
Foto
3a: Containertrein met TRAXX AC
Last Mile-locomotief (foto: Morten
Rasmussen/Bombardier)
Foto
3b: TRAXX AC Last Mile-locomotief in Kandersteg, Zwitserland
(foto: Morten Rasmussen/Bombardier)
Onderschrift foto 3a en
3b: De TRAXX AC Last Mile-locomotief is
geen klassieke rangeerlocomotief, maar een lijnlocomotief, gebouwd door
Bombardier. Het automatiseringssysteem PSS 4000 is de interface tussen
ontvanger en locomotiefbesturing.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten